Osobný rast

Úskalia myslenia - recenzia knihy

Dnes budem hovoriť o knihe, ktorú som čítal druhý deň. Chip Hih a Dan Heath napísali knihu s názvom "myslenie pasce". (Pri pohľade na mená autorov ich chcem nazvať "Chip and Dale")

Podľa tradície sa nebudem obmedzovať na preskúmanie knihy, samozrejme aj ja pridám niečo od autorov. Takže táto recenzia je užitočná pre tých, ktorí knihu už čítali, a nielen tí, ktorí ju čítajú, alebo jednoducho chcú vedieť, o čo ide.

Čo je potrebné pre rozumné rozhodnutia?

Táto kniha sa týka rozhodovania. Odpovedá na nasledujúce otázky. Prečo vidíme toľko manželských rozvodov? Prečo v mnohých spoločnostiach, taký veľký "rutinný" zamestnancov, ako keby ľudia ľutujú svoje rozhodnutie a skončili? Prečo existuje veľa vyrážok a drahých nákupov, kvôli ktorým sa človek neskôr pokánie? Čo nám bráni v rozhodovaní?

Autori analyzujú rozhodovací proces založený na skutočných situáciách v podnikaní a kultúre.

V jednom príklade demonštrujú, ako riešenie, ktoré sa najprv zdalo atraktívne pre všetkých účastníkov procesu, potopilo spoločnosť Quaker vo viacerých miliónoch dolárov. Na opačnom príklade vidíme riešenie, ktoré je v rozpore so stratégiou známej spoločnosti Intel, a tiež proti intuícii a emóciám svojho vedenia. Napriek tomu toto rozhodnutie umožnilo spoločnosti dosiahnuť vynikajúce výsledky na trhu s výpočtovou technikou.

Kto od čitateľov počul o Quakerovi? Ale Intel, myslím, prakticky každý vie. Dlhujeme tento stav vecí k dvom rozhodnutiam, správnym a zle, z ktorých každý z nich v rovnakom čase prevzal vedenie týchto spoločností.

Aké chyby pri rozhodovaní zničili Quaker? Čo presne umožnilo spoločnosti Intel zobrať svoj podstavec na trhu s počítačmi?

Autori odvodzujú zoznam "rozhodujúcich nepriateľov" a ponúkajú efektívny proces, ktorý vám umožní robiť správne rozhodnutia nielen v podnikaní a prírodných vedách, ale aj vo vašom osobnom živote.

Príklad Quakeru, ako aj ďalšie príklady z knihy, presvedčivo dokazujú, že pre rozumné rozhodnutie nie je dostatok "vkusu", "intuície", "jednomyseľnej akceptácie". Tieto veci môžu dokonca slúžiť ako pasce myslenia. Preto sa Chip a Dan snažia formalizovať rozhodovací proces. Samozrejme, nesnaží sa plne automatizovať rozhodovanie ľudí. Chcú pridať do umenia rozhodovacieho procesu konzistentnú a harmonickú metódu. Ich cieľom je oslobodiť naše rozhodnutia od vplyvu momentálnych emócií a pomôcť týmto rozhodnutiam spoliehať sa na objektívnu informáciu, skutočnú skúsenosť.

Celá kniha je venovaná tomuto cieľu. Autori skúmajú napríklad príklad, ktorý demonštruje princípy, na ktorých ľudia z vedúcich predstaviteľov obrovských korporácií, ktorí čelili kríze, slobodným ženám, ktoré hľadali pár, prekonali zotrvačnosť svojich emócií a myšlienok a našli primerané riešenie svojho problému.

doplnky stravy

Je dôležité pochopiť, že kniha neposkytuje univerzálny recept, hotový algoritmus, s ktorým môžete urobiť akékoľvek rozhodnutie za 5 minút a toto rozhodnutie bude vždy správne. Samozrejme, že sa rýchlo dostanete k niektorým rozhodnutiam pomocou rady uvedenej v knihe. Rozhodovanie je však dosť komplikované. Každé jednotlivé rozhodnutie môže mať svoj vlastný jedinečný súbor faktorov, ktoré ho spôsobujú.

Hovorím to, aby som pridal svoje myšlienky k myšlienkam Chip a Dean. Existujú rozhodnutia týkajúce sa rizika a neistoty, keď nie je možné vopred vedieť, či ste si vybrali správnu cestu, alebo nie.

Stručne povedané, v rozhodovacom procese nie je vždy možné jednoznačne pochopiť, ktoré rozhodnutie bude správne používať metodiku, pretože, či je to správne alebo nie, môže sa prejaviť len jej implementácia. Ale ani to nebude preukazovať správnosť alebo nesprávnosť vašej cesty v každom prípade. Koniec koncov, ak prijmeme jednu alternatívu, druhú odmietame. Ale nevieme, čo by vám prinieslo to, čo sme odmietli.

Praktický záver z tohto je nasledujúci. Keď si túto knihu prečítate, nemali by ste si myslieť, že teraz môžete robiť iba správne rozhodnutia a až kým nebudete vedieť, že sú správne, nebudete ich začať implementovať. Možno nie vždy funguje. Moja rada je však v niektorých situáciách akceptovať podiel neistoty. Namiesto toho, aby sa snažil pomocou formalizovaného procesu dlhého a zdĺhavého prístupu k správnemu rozhodnutiu, je niekedy lepšie začať konať, realizovať jednu z možností v živote. V opačnom prípade môžete chýbať len chvíľu na reflexiu a analýzu.

Teraz dám ešte jednu malú výnimku, ktorá iba potvrdzuje pravidlo, že by ste mali premýšľať o riešeniach.

Takisto by ste nemali premýšľať dlho o tých rozhodnutiach, ktorých vykonanie nebude mať za následok žiadne vážne dôsledky. V takýchto prípadoch nenechajte sa zmiasť, aby ste premýšľali o možnom zlyhaní.

Môžete napríklad prijať telefón od dievčaťa, ale nemôžete sa rozhodnúť. Myslenie tu je zlé, pretože začnete premýšľať o neúspechu: "čo ak nie som v jej vkusu?" Čím viac si myslíte, tým viac rastie nerozhodnosť a v takom prípade stratíte čas. Nemyslite si! Príďte a vziať si telefón, pretože vás nič nestane! Ak neposkytne svoje číslo, nestrácate nič. Preto je jeho odmietnutie vôbec neúspešné, prinajmenšom významné.

Zhrnutie ...

Ak hovoríme o svojom osobnom dojmu z knihy, povedal by som, že sa mi to páčilo a bolo pre mňa užitočné.

Všimol som si, že keď som si prečítal radu Chipa a Dan, začal som hlbšie premýšľať o svojich rozhodnutiach a snažil som sa nájsť nový prístup k tejto situácii.

Okrem praktických rád dáva kniha dôvod premýšľať viac o svojich rozhodnutiach a nezávisle nájsť správny a rozumný prístup k ich prijatiu. Stane sa to aj vtedy, ak si nebudete môcť úplne aplikovať tipy z knihy do vašich situácií. Kniha nielenže učí túto metódu. Učí uvažovanie, tvorí správne myslenie, pokiaľ ide o výber.

Okrem samotnej metodológie obsahuje kniha veľa zaujímavých faktov a tipov. Napríklad som sa dozvedel, že v USA existuje spoločnosť, ktorá sa zaoberá iba témami, ktoré prichádzajú s názvom pre hlavné značky (prišli napríklad s názvom "Pentium") a teda majú svoj vlastný zisk. Ukazuje sa, že ekonomickí a politickí experti sa neustále mýlia. Je celkom možné, že váš priateľ, ktorý nie je dobre známy v ekonómii, bude presnejší v predpovedaní zmeny výmenného kurzu rubľa ako významný odborník! Chip a Dan vám povedia, prečo sú pracovné pohovory neúčinné a zdieľajú tajomstvá, ako robiť "kreatívne" rozhodnutia, napríklad v oblasti marketingu a reklamy. Ukazuje sa, že takéto rozhodnutia nie sú len umenie, ale aj veda!

Z tejto knihy sa naučíte veľa zaujímavých a užitočných. Bude to užitočné pre podnikateľov (najmä podľa môjho názoru, začiatočníkov, ktorí práve začínajú podnikať, pre nich existuje veľa cenných tipov), najali zamestnancov (dokonca aj "kreatívne" profesie, napríklad obchodníci) vo svojej práci, rovnako ako obyčajní ľudia vo svojom živote ,